fredag 22 maj 2015

Latinkonsert

23 maj 2015

Vi samlades för körrep i Kungsholms kyrka i Stockholm på förmiddagen, och körde igenom repertoaren med orkestern för första gången. Kompositören Johan Hugosson var naturligtvis på plats, och spelade piano, men det var Carina som drog i de främsta strängarna. Enorm skillnad på det här generalrepet för Sverigepremiären av verket Literas Loquendi, och på våra första stapplande övningar hemma i London.

När konserten började sjöng först UE.se, en del av den svenska Ulrika Eleonora-kören några sånger, vi sjöng sedan ett par tillsammans med dem, innan det äntligen var dags för den musikaliska resa som syns genom verket Literas Loquendi. 

Steampunkiga lampor i kyrkan som jag fascinerades av

Jag och Dagmar, en av mina bästisar i kören, dagens solist

UE.uk och UE.se, hela Literas Loquendi från Stockholmskonserten går att lyssna på här!

Efteråt kramades jag om av de mina som kommit för att lyssna, och fick ta emot enorma lovord av dem. Alla körmedlemmar och deras gäster promenerade till en lokal där det väntades mingel och mys, och sedan, när vi schasat iväg de som inte sjungit, en middagsbuffé. Det var jättetrevligt, inte bara att träffa släktingar och vänner (några var det dessutom pinsamt längesedan jag såg sist), men också körmiddagen, där det naturligtvis var festlig underhållning i form av solo- och körsång.

Middagsbuffé för körerna

När kvällen närmade sig sitt slut lyckades jag åka tunnelbanan (som trots att den bara är tre linjer lång är bra mycket krångligare för mig än Londons extensiva nätverk) till mammas hotell, där jag gjorde henne och Johanna sällskap i att heja på Måns i Eurovision. Våra glada tillrop gjorde visst susen, och dagen avslutades så med ännu mer musik!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar