måndag 14 december 2015

Lucia & Pepparkakshuset

11 december 2015

Jag har ju som du säkert har förstått vid det här laget, bara en lektion på fredagar. Idag kom dock en lågstadieklass från närliggande skola och lussade för oss under just den timmen, så jag har inte haft några lektioner alls idag. Jag har varit på skolan tre gånger under dagen, och alla gånger var det för att äta... Frukost, Luciafika, lunch!

Mitt och Hannas fika, och en av de många ljuslyktor som var utsatte längs borden

Anywho, folkhögskolans alla elever fick servera sig fika och satte sig tillrätta vid långborden som ställts upp i matsalen. Jag satt och var pepp på att få se Lucia, samt fruktansvärt opepp vid tanken på alla tåg jag missar som min Londonkör gör i år. Ikväll sjunger vi i St Paul's igen, och det känns riktigt surt att missa det. Men, sånt är livet, när man flyttar iväg. Det var i alla fall oerhört charmigt att se småtomtarna lussa för oss - så söta! De var inte ens nästan i takt, trots att pianisten tydligt försökte anpassa sig till tioåringarnas tonart och tempo, som innan sällan skådats i den musikaliska världen. När de tågade ut fick de högljudda applåder och busvisslingar, så trots, eh, ska vi säga bristen på kvalité, var det absolut uppskattat.

Gulligaste Luciatåget (medvetet suddat för att inte lägga ut foton utan tillåtelse)


Efteråt tog vi en ordentlig kik på de fyra pepparkakshus som satts fram. Skolan får nu rösta, och så presenteras vinnaren under avslutningsmiddagen nästa torsdag. Jag har härmed äran att visa upp vårt verk, och våra (något finare) konkurrenter:

Et voilà, här har vi vårt bidrag!


Min älskade tomterumpa, med snöiga kängor, som kryper ner i skorstenen (jag är väldigt stolt över den)
Baksidan, och i bakgrunden skådas ett litet pepparkakshussamhälle, som jag kommer att lägga min röst på

Och de två sista konkurrenterna, bild och form-klassen gjorde förstås en karusell...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar