onsdag 25 mars 2015

En stund i favoritparken

25 mars 2015

Jag spenderade större delen av min fantastiska, lediga dag genom att umgås med London. Med mitt London. Jag åkte tunnelbana och gick till min favoritpark - St James's Park. Där satt jag på en parkbänk och tittade på människor och fåglar, skrev dagbok, och konverserade trivsamt med mannen jag delade bänk med. Ja, trivsamt och trivsamt... Han var fyndig, mannen. Bäst som jag satt där och skrev hördes ett "splat!" och jag behövde inte titta längre upp än till övre kanten på sidan, för att se den spillning en fågel lämnat åt mig. Just det. Fågelbajs i min dagbok. Jag utbrast ett förvånat "Oh, come on!", varpå mannen frågade vad som hade hänt. Jag förklarade situationen. "Shit happens," sade han. Jag var tvungen att ge honom poäng för den, faktiskt, och bjöd på choklad. Måste ändå erkänna mig tacksam att fågeln inte bajsat på mig, dagboken är ju lite lättare att torka av.

När jag suttit på bänken så länge att det började bli kallt, och jag ganska stel, tog jag en runda genom parken, och sedan vidare in i Green Park, för att sedan åka hem via tunnelbana och tåg igen. Hela tiden lyssnade jag på Fredrik Backmans En man som heter Ove. Jag är djupt imponerad av den boken, som genast åkt upp på min favoritlista. Underbar humor och samtidigt så otroligt berörande. Jag rekommenderar den för alla och en var. Kunde förstås inte gå genom parken utan att knäppa av några bilder, och jag lovade mig själv att snart komma tillbaka för enbart det syftet, med min riktiga kamera. St James's Park är ett perfekt motiv.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar