onsdag 24 december 2014

Julstök

22 december 2014 

Idag befann jag mig i vardagsrumssoffan när jag vaknade på morgonen. Jag var rädd att min retsamma hosta skulle hållit mina älskade föräldrar vakna under natten, så jag smög dit med kuddar och täcke runt midnatt. I föräldrahemmet bor jag numera i Barnkammaren, som ligger vägg i vägg med föräldrarnas sovrum.

Efter frukost började julstöket, där planen som genast gick i stöpet var att klä granen. Det kunde vi inte göra då våra ljus tricksade och efter noggrann undersökning av min tekniske bror, visade sig vara trasiga. Då ljusen alltid är det man sätter på först, fick vi vänta med granens dekoration. Istället stod jag och strök juldukar, mor städade vitrinskåp, bror städade (under höga klagomål) duschen. Vi åkte in till byn och fick tag på sista lasset julmat inför helgen, samt de sista julklapparna. Dock inga julgransljus - den får kläs under morgondan före dan.

På kvällen väntade jul-TV av olika slag, med pepparkakor och glögg. Jag gnällde på huvudvärk och magont och oroade mig för min resväska som fortfarande inte kommit. Men pepparkakorna, och faktumet att jag är hemma i den vanliga soffan med min familj och ett hus där julgardiner är en självklarhet, muntrar upp ändå.


Julfika efter Julstök

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar