måndag 22 december 2014

Julbordsservering

18 december 2014 

Jag vaknade av att mobilen ringde tjugo i elva. Camilla hade fått två återbud så jag behövde arbeta eventet ikväll i alla fall. Jag insåg tidsbristen jag lätt skulle kunna lida av och hoppade upp. Snart var jag tillbaka på kyrkan och redo att svida om stora salen från julbord för seniorerna, till julbord för ett privat event. Vi flyttade bord och lade ut dukar och tände ljus och tog fram glas och glas och glas (vatten-, snaps-, och sherry-) och bestick och tallrikar och stora fat med en ohygglig mängd mat, och jag sprang och bytte om till mina professionella serveringskläder en kvart innan folket kom. Sedan var det jobb som gällde större delen av natten. Julbord är enklare än många andra tillställningar, då det ju är buffé, och min främsta uppgift var att cirkulera buffébordet för att se till att ingenting tog slut. Eller snarare, att meddela köket att ett fat var på väg att ta slut, och sedan byta innan taberaset var ett faktum. Som vanligt gällde det att gå omkring borden och servera mer öl, samt plocka undan tomma flaskor. Också som vanligt fick man flera gånger informera om att "nej tyvärr, vi får inte ge ut mer snaps", till gästernas besvikelse.

Alkohol, disk, och undanplockad mat fick stå temporärt i kaféet där servitörerna höll plats, då köket redan var fullt med mat och disk



Vi hittade tid att ta för oss av julmaten också, efter att ha plockat undan de många tallrikarna

Min plan var att för en gångs skull få se en version av vårt Luciatåg, då kören skulle lussa på eventet, men alas, det gick i stöpet. Carina hade fått en massa återbud hon också, då folk blivit sjuka och trötta efter alla tåg vi redan gått, så hon kallade in både Cissi och mig. Alltså gick jag mitt fjortonde Luciatåg för säsongen, som avslutades med en osedvanlig snapsvisa, till gästernas förtjusning. Direkt efteråt drog jag av mig linnet och gick tillbaka in i salen för att fortsätta jobba, något vi gjorde till klockan ett på natten. Vi var alla förvånade över hur tidigt det tog slut, och lyckades skrämma iväg de flesta gästerna genom att tända i taket och bygga ner bord, en tydlig signal att nu var det färdigt med det roliga. Vi städade ett tag och förundrades över att det fortfarande fanns en liten grupp gäster som stannade kvar och pratade, men vi kunde till slut gå hem och stupa i säng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar