måndag 8 september 2014

Vad säger fisken? Blubb blubb!

8 september 2014

Jag försökte lära Noah att fisken säger blubb hela dagen idag, något som jag själv sade när jag var ett, men han hakade inte riktigt på. Han pekade istället förtjust på hajarna och utropade "teddi!" Alla djur är teddis i Noahs ögon. Ja, just det, vi besökte London Aquarium idag!

Värdmamma hade föreslagit att, eftersom jag behövde ta hand om Noah ganska många timmar idag, vi åkte till Waterloo och gick till akvariet, som en festlig dagsutflykt. Bra mycket roligare än att sitta med leksakerna i vardagsrummet igen! Värdmamma hade dessutom en spelning som hon skulle åka båt på Themsen till, så vi tre tog tunnelbanan bort till stan. När vi kom upp från underjorden möttes vi av klarblå himmel och strålande sol, med löfte om en helt perfekt sommardag. Jag tog Noah på en liten promenad i trädgården precis vid London Eye, och längs Themsen, så att han fick ta en tupplur innan äventyret började. Det allra första man möts av på akvariet är ett glasgolv, genom vilket man ser mindre hajar.

Jag absolut älskar stora akvarium, och var toppenpepp på att besöka detta - genom jobbet också, så Värdmamma betalade min entré. Noah pep glatt i vagnen när vi rullade vidare och stannade till vid alla olika fiskar. Det var mysigt, fint uppbyggt med olika teman baserat på geografisk plats, och det fanns verkligen mycket att titta på! Hela stället var mycket större än jag trodde att det skulle vara, och vi spenderade ungefär två och en halv timma där inne, och då gick jag genom den sista avdelningen ganska fort (eftersom vi båda behövde lunch vid det laget). Jag tog en massa foton, förstås, som den turist jag är, och klappade en sjöstjärna. Det var riktigt kul att vara där. Jag gillar också hur måna de var om att betona vikten av att bevara arter och miljöer, och det fanns massa information om hur man kunde bli involverad eller hur man bör tänka när man handlar fisk!

Vattendjurväxt i tjusigt lila

Noah försökte hela tiden klappa fiskarna, utan att lyckas (glas, du vet...)

En liten sköldpadda kom och sade hej
Turist ja, jag poserade och köpte faktiskt de typiska turistfotona... Har ett par superbra på mig och Noah också!

Smörgåsen jag hade förberett räckte inte riktigt, så jag köpte också en tallrik sushi - det var sååå gott! <3
 När vi ätit klart vår lunch, något vi båda gjorde med stor aptit, gick vi ut i solskenet igen, och kravlade runt i gräset/såg till att ingen slog sig, pratade med fåglar/såg till att ingen slog sig, chillade i vagnen/försökte undvika att köra på turister, och stannade och lyssnade på en jättemysig sångare och gitarrist som spelade lite längre ner längs Themsen. Noah var väldigt trött, men han hade inte insett det själv, eller i alla fall inte erkänt det, så sångaren kom som en fantastisk distraktion för mig. Pojken var väldigt fascinerad, och diggade i vagnen. Jag tyckte också att musikern var bra, och gav honom några pund när vi gick därifrån.

Akvariet ligger precis mittemot Houses of Parliament






Sedan vi kommit hem har jag mest chillat, lagade till en quornburgare, och gjort i ordning för imorgon. Först på att göra-listan? Ta sovmorgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar