söndag 14 september 2014

Servitris on the side

11 september 2014 

Torsdagsjobbet innebar enbart städning för mig här hemma, så det dammsögs, städades kök, och dammades lite överallt. För den som är intresserad kan jag också meddela att jag kommer något bättre överens med duschen, även om den tycks gilla att ändra vilken riktning man får varmt vatten från... Det där med temperaturer har vi inte riktigt lyckats etablera oss emellan än.

På eftermiddagen svidade jag om till svarta byxor och vit skjorta, satte upp mitt hår, och lade en enkel make up, innan jag åkte till Svenska Kyrkan. Sonny hade ju som sagt lovat mig jobb som servitris på kvällen. Ett stort sällskap på hundra personer skulle njuta av en ordentlig kräftskiva, och vi var sex personer som serverade. Det var riktigt, riktigt roligt. Kvällen började med dukning, sedan när gästerna kom gick det på i full rulle med att servera mat, och framför allt, alkohol. (Tekniskt sett var vi i matsalen och inte i kyrkan, om någon undrar över den lilla ironiska detaljen). Det festligaste var när man hamnade mitt bland två långbord under en snapsvisa när alla stod upp, och man fick helt enkelt stå där med sina undanplockade tomma flaskor och vänta tills de var klara. Det var toppenbra teaterövning för mig, då jag fick koncentrera mig på att behålla ett neutralt ansiktsuttryck. Mot slutet av kvällen kom det väna leendet och den raka hållningen automatiskt. Jag hade också en massa skavsår och ett gäng nya kompisar.

Sofistikerad dukning

I servitörernas gömda rum: massvis med proviant för att hålla energin uppe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar